עיצוב שונה במיקום שונה: על ההשפעה (הרצויה) של מיקום הדירה על עיצובה

אין צורך להכביר מילים על החשיבות של עיצוב דירה, ועל התמורות האינסופיות שעיצוב מוקפד, המותאם לטעם האישי של בני הבית, מגלם בתוכו. מה שרבים לא נותנים עליו את הדעת, לפחות בנקודת ההתחלה, הוא שאחד המשתנים החשובים ביותר שצריכים להיכנס לתוך משוואת העיצוב הוא מיקומה הגיאוגרפי של הדירה. המאמר הבא מתייחס להיבט הזה בדיוק ומעניק לכם מספר טיפים חשובים לצורך העיצוב האידיאלי.

אווירה עירונית, או כפרית?

הסוגיה המשמעותית הראשונה שצריך לקחת בחשבון היא אופי היישוב בו גרים, כאשר ההבחנה העיקרית היא בין עיר מיושבת לבין קיבוץ, מושב או כל מקום אחר בו האווירה נוטה להיות יותר כפרית וטבעית יותר. בהתאם לאבחנה הזו, אפשר בהחלט להתאים חלקים ניכרים בעיצוב הדירה. עיצוב "הייטקיסטי", המבוסס על גוונים חדים ולא מעט פריטי מתכת, בהקשר הזה, יכול להיות אידיאלי במקרה של עיצוב דירות בבת ים – אחת הערים המפותחות ביותר בישראל כיום. מנגד, בתים ביישוב פסטורלי יכולים לכלול בתוכם ריהוט עץ, בחירה בגוונים בהירים וכיוצא בזה.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי האבחנה הזו היא הכול חוץ מחד משמעית. כיום, רבים בוחרים ליצור את האווירה בהתאם לרצון העיצובי שלהם, יותר מכל, או אפילו לשלב בין סגנונות. גם בערים עצמן ניתן לראות שכונות "כפריות" יותר, בהן הדירות יכולות לקבל עיצוב מותאם.

התאמת הדירה לרעשים הסובבים אותה

כל סביבה בה ממוקם מבנה מגורים מסוים מאופיינת ברעש מסוים, או לחילופין פוטנציאל רעש – פונקציה של מספר התושבים, הקרבה לכבישים, סוג המבנים הנמצאים בסמוך וכיוצא בזה. הגם שמטרה ברורה בכל דירה צריכה להיות בידוד מקסימלי ככל האפשר של רעשים (וגם של חום), בסביבות רועשות על העיצוב והתכנון להיות מוקפד עוד יותר. כך, את החדרים הרגישים לרעשים, דוגמת חדרי השינה, יש להפנות לחזיתות השקטות יותר, כאשר אפשרות אחרת היא להתקין קירות כפולים. החלונות עצמם, בלי קשר לסוג או לצורה שלהם, רצוי שיהיו בעלי זכוכית מבודדת כפולה, או זכוכית אקוסטית.

הנוף כן קובע

כל דירה נבדלת לא רק בפריטים שנמצאים בתוכה, אלא גם במה שנמצא סביבה – נוף הדירה, לכן, מהווה משתנה משמעותי. ניתן בהחלט לקחת זאת בחשבון בעת עיצוב הדירה, כאשר אחת ממטרות העל צריכה להיות הבלטת הנוף, באם הוא מרשים במיוחד. באם המדובר הוא בדירה הממוקמת סמוך לחוף הים, רצוי להקפיד על מספר פרמטרים עיצוביים בדרך ליצירת תחושת פתיחות: סנכרון התאורה עם האור הטבעי, בחירה בגווני לבן וחול, שימוש בפריטים עשויים מזכוכית או הימנעות מעומס מיותר של חפצים. וכמובן שניתן לחשוב על דוגמאות רבות אחרות להבלטת הנקודה הזו.

נגישות