תחזוקה שוטפת ואיטום גגות – כך תעשו זאת נכון

גג הבית או הבניין המשותף שבו אתם חיים הוא לא דבר בו ניתן להקל ראש. בכל חורף, הגשמים העזים של מדינת ישראל, בליווי ברד ורוחות חזקות, גורמים להידרדרות בחוזקו של המבנה ולרטיבות המאיימת לחלחל מבעד שכבות האיטום ולפגוע במבנה עצמו. בעמוד שלפניכם נסביר על פעולות התחזוקה השוטפת השונות שיש לבצע בבניין או במבנה שלכם. נסביר על איטום גגות, כיצד הוא מתבצע ולאיזו מטרה, נסביר על חשיבות ניקוי המרזבים המותקנים בבית או בבניין שלכם, ונדבר על סיוד והלבנה של גגות הבניין, גם במקרים שבהם מותקנת שכבה אוטמת המגנה על תקרת הבניין מפני רטיבות.

איטום גגות

איטום גגות מתבצע במטרה למנוע חדירת מי גשמים, לחות או רטיבות מסוגים שונים אל תוך תקרות המבנה וקירותיו. רטיבות בתוך קירות המבנה מובילה לעובש ולפגיעה חמורה בחוזק של המבנה, כתוצאה מכך מחלישה את יכולת המבנה לעמוד בפני פגיעות טבע כמו רעידות אדמה, רוחות חזקות ובלאי טבעי של הקירות. ישנן שיטות רבות לביצוע איטום גגות המוצעות בשוק, אך השיטה הבולטת והמובילה מבין כולן מבחינת האיכות של התוצאה היא שיטת האיטום באמצעות יריעות ביטומניות. בניגוד לשיטות איטום אחרות שהיו נפוצות בשוק עד לאחרונה כמו סיוד והלבנה של הגג, השימוש ביריעות ביטומניות לצורך איטום של גגות מבנים הוא שיטה בטוחה ויעילה למניעת חדירת רטיבות לקירות ולתקרות המבנה. השימוש ביריעות ביטומניות נעשה באמצעות הלחמת היריעות אל שטח הגג של המבנה, תוך כיסוי מלא של כל חלקי המבנה השונים. עבודת איטום טובה באמצעות יריעות ביטומניות אמורה להחזיק מעמד למשך עשר שנים.

ניקוי מרזבים

בכל פעם שאתם מבצעים עבודות תחזוקה שוטפות לגג של הבית או הבניין שלכם, אחד ההיבטים החשובים ביותר שיש להתייחס אליהם הוא מערכת פינוי המים מהגג או הגגות של המבנה. על מנת לפנות מים היורדים אל הגג של הבית או הבניין, הגג מותקן בשיפוע מסוים, כאשר בצדו התחתון ביותר של השיפוע נמצא בור ניקוז המחובר למרזב. המרזב מוביל את המים לתחתית המבנה ועל ידי כך מונע הצטברות מים בגג המבנה, שעשויה להוביל להיווצרות עובש ועכירות בתקרות הבניין. מרזבים נוטים להיתקע ולהיסתם במהירות רבה, בעיקר באזורים הנמצאים תחת לעצים או כאלה החשופים לרוחות חזקות. כאשר אחד המרזבים של הבית נסתם, הדבר פוגע ביכולת פינוי המים מהבניין, ובכך מביא לפגיעה חמורה בתקרות ובמבנה. ניקוי מרזבים תקופתי כחלק מעבודות תחזוקה שוטפות של הבית או הבניין שלכם, הוא פעולה מחויבת המציאות שאין להתעלם ממנה בעת הטיפול התקופתי במבנה שלכם.

 

סיוד והלבנה של גגות הבית או הבניין

בנוסף לעבודת האיטום הרגילה שמתבצעת אחת לכמה שנים על גבי גגות המבנה, יש צורך בשכבה נוספת של בידוד – שכבת סיוד או הלבנה. הלבנת גגות באמצעות סיד היא שיטה מיושנת, שנולדה עוד לפני שמזגני האוויר הגיעו לעולם – כאשר היה צורך להתמודד עם החום הנאגר בתוך הבית במהלך היום. פעמים רבות מתייחסים למונח הלבנת גגות בתור סיוד, אף על פי שמתבצע שימוש בחומרים אחרים, מתקדמים יותר. המטרה של הלבנת הגג שלכם היא תוספת של שכבת הגנה שמפחיתה את החום הנצבר בגג הבניין. הלבנת הגג מסייעת בהחזרת האור של קרני השמש מגג הבניין, וכתוצאה מכך בהפחתת החום הנצבר בגג הבניין ומועבר הלאה אל חדרי הבניין שאותם הוא מכסה. שימוש בחומרים אקריליים למטרות הלבנת גגות אמור להחזיק מעמד במשך שנתיים עד ארבע שנים, אם נעשתה עבודה טובה ויסודית הכוללת הלבנה במספר שכבות.

נגישות