איך לעצב דירה קטנה בחמישה צעדים פשוטים

כאשר יוקר המחייה רק עולה ועולה וכמוהו גם מחירי הדירות מאמירים בהתמדה אין מנוס מלהתפשר על דירות קטנות שהרבה יותר קוסמות לכיס. אבל איך הופכים דירה של 60 מטרים רבועים למגורים ראויים למשפחה? איך הופכים את הקושי לאתגר בר פיצוח? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להפוך את המגבלה להזדמנות עיצובית ולהפוך את הדירה הקטנה והצפופה להרבה יותר גדולה, נוחה ומזמינה.

לשבור את המחסומים

כאשר אנו מדברים על עיצוב מחדש של דירה קטנה אנו צריכים לזכור שברוב הפעמים יש להשקיע מחשבה ולצאת מהקופסה בכל colorהנוגע לארגון מחדש של כל החללים בבית. אחד הדברים הראשונים שניתן וכדאי לעשות בהם שינוי הוא הקירות הפנימיים של הדירה. הקירות הפנימיים, מלבד העובדה שהם תופסים מקום, יוצרים חללים קטנים וצפופים. את ההפרדה בין החללים השונים ניתן לעשות באמצעות שימוש בדברים "נושמים" כגון – ספריה (שגם חוסכת מקום אחסון) או לחילופין וילון או פרגוד.

שובר שוויון – צבע

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנשים עושים היא לצבוע את החדר בלבן – מתוך התפיסה :שלבן מגדיל את החדר". בפועל, ובניגוד למה שרובכם בוודאי יחשבו, חלל לבן ככל הנראה ייתפס כקטן יותר מחלל בהיר ובו קיר אחד ממנו (ואפילו שניים) יהיו צבועים בגוונים אחרים. גם שימוש בצבעים עזים – מלבד העובדה שהם יעניקו לחדר אופי מיוחד מעניקים לחדר תחושה של מרחב – הסוד כמובן הוא מינון נכון והתאמה בין הצבעים. ככלל, צבע הוא כלי עבודה חיוני ומהותי בבואנו לעצב מרחבים קטנים. באמצעות הצבעים אנו יכולים לשלוט על הנראות של החלל – ליצור אשליות, להסתיר פגמים ולהבליט נקודות חוזקה.

אשליות של מרחב וצבע

בבואנו לשפץ ולעצב מחדש חללים קטנים רצוי ומומלץ לנסות להדגיש ולהעצים את תחושת המרחב של אלו השוהים בחדר. איך עושים את זה? התקנת חלונות גבוהים, שמירה על תקרות גבוהות, תלייה של מראות רחבות על הקירות וכמובן תאורה עילית – כל אלו יעניקו לחלל החדר תחושה של מרחב שהוא גדול יותר מכפי שהוא באמת.

ניצול החלל עד תום

אחד הסעיפים הקריטיים בכל הנוגע לעיצוב דירות קטנות הוא תכנון של חללי האחסון. בחללים קטנים אין מקום לטעיות ולכן תכנון מדויק וניצול נכון ומדויק של החלל הוא המפתח להצלחה ולתחושה של קלילות. בניגוד לבתים גדולים בהם ישנם חלקים וחדרים מיוחדים שהוקצו לאחסון – חדרי בלגן סטייל מרפסות סגורות אחוריות. בדירות קטנות זה ממש לא המצב ויחידות האחסון הן תמיד יהיו חלק אינטגרלי מהבית.

אחת התכונות החשובות בכל הנוגע מקומות אחסון של דירות וחללים קטנים היא מודולריות. כדאי ומומלץ להשתמש ברהיטים דו שימושיים ופריטים מתקפלים. ספרייה גדולה יכולה לשמש מחיצה בין חדרים, הארגזים ליד המיטה יכולים לשמש כארגזי מצעים וכמקום ישיבה/מקום להניח דברים, ואפילו הקיר יכול להפוך לשולחן! אם חלק מיחידות האחסנה יהיו ניידות/על גלגלים הם יוכלו לשמש אתכם בכמה מקומות – לדוגמא אי יכול לשמש גם במטבח וגם כמקום בו תוכלו דברים כאשר תארחו אורחים.

בממסגרת המחשבה על מקומות האחסון תחשבו לגובה. בין אם מדובר בבנייה של ספרייה או ארון קיר – נצלו את כל גובה הקיר וכף תחסכו מקום רב. גם את המיטה אתם יכולים להגביה ולנצל את המקום שתחתיה לאחסון מצעים, בגדי חורף או נעליים.

מילת המפתח – סדר

כאשר אנו מעצבים דירות גדולות אנו יכולים לפזר בכל הדירה חפצים ואפילו להגיע למצב של בלגן קל שככל הנראה ייבלע ולא יורגש יתר על המידה. דירות קטנות הרבה פחות סלחניות בכל הנוגע לסדר. בית מסודר הוא המפתח ליצירת מראה לא עמוס ומרווח. אחת הדרכים לשמור על סדר בבית הוא לדאוג שלא יהיו ברשותנו חפצים רבים – זה דבר שלעיתים מאוד קשה לביצוע. זוהי הזדמנות מצוינת להיפטר מהרבה זבל שמעלה אבק שאנו שומרים לפעמים רק בשל הנוסטלגיה או כי לא נעים לנו לזרוק.

עיצוב חללים קטנים הוא אתגר גדול גם למעצבי הפנים המנוסים ביותר. עיצוב בתים קטנים דורש חשיבה יצירתית, הבנה עמוקה של החלל ושל צרכי המתגוררים בו, ולעיתים הוא דורש וירטואוזיות ואלתור. כיום נמצאים בשוק פתרונות עיצוב רבים במיוחד עבור חללים קטנים – חפצים ורהיטים שהם גם דקורטיביים וגם פונקציונליים כגון גלריות שינה, ארונות קיר מיוחדים.

המאמר נכתב באדיבות – מחלקת הום סטיילינג בטמבור

 

נגישות