על הקשר שבין אובססיה לניקיון והפרעת OCD

אובססיה לניקיון

עבור רוב האנשים, פעולה של ניקיון היא פעולה בסיסית אותה נדרש לבצע לצורך שמירה על היגיינה וניקיון. אולם, אצל חלק מהאנשים מדובר בהפרעה של ממש המוגדרת כ OCD. מהו ההבדל וכיצד מטפלים? על כך – במדריך המקוצר הבא.

אובססיה לניקיון – כאשר התאווה מפריעה לתפקוד התקין

אובססיה היא למעשה מחשבה אשר חוזרת, והיא אינה מרפה. לעיתים, האובססיה עלולה לשנות את ההתנהגות ובהתאם לכך לפגום באופן משמעותי באיכות החיים. האובססיה המוכרת ביותר היא אובססיה לניקיון, כאשר השנייה היא אובססיה לסדר. אובססיה נוספת ושכיחה היא אובססיה של ספק – האם נשאר משהו דלוק למרות שכבר בדקתי? חשוב להבין כי אובססיביות היא לא תמיד תגובה רעה, אלא אם היא קובעת את אופי התנהגות ובהתאם לכך מפריעה לתפקוד התקין. אובססיה לניקיון מאופיינת בשלושה מצבים: שאיפה לשלמות וכתוצאה מכך צורך בשליטה המתבטא בעיסוק בפרטים הקטנים, וכאשר הדברים אינם מתבצעים כפי שהוא מצפה (כמו לדוגמא רצון עז להמשיך לנקות כדי להסיר אבק גם בפעם השלישית) עלול להתרחש מצב של איבוד עשתונות. מאפיין נוסף הוא התנהגות כפייתית – חזרה על טקסים בלתי נשלטים בכל הקשור לסדר וניקיון, בצורה שמשפיעה לא רק על האדם עצמו אלא גם על סביבתו, בשל בקשות חוזרות ונשנות לדוגמא לשמירה על סדר. נוסף לכך, אובססיבית ניקיון מאופיינת בלחץ של מחשבות בלתי פוסקות, ולכן המרכיב הטיפולי הוא הכרחי. פה נעצור לציין כי במכון חיבורים מציעים שיטות טיפול לOCD, לצורך התגברות על ההפרעה ויצירה של חיים נורמטיביים.

טיפול לOCD

אחת ההפרעות הנפוצות ביותר

אובססיה לניקיון נחשבת לאחת מההפרעות הנפוצות ביותר בהיבט של OCD.  השכיחות של ההפרעה היא 1.2% מכלל האוכלוסייה, כאשר נשים לוקות יותר בהפרעה ביחס לגברים. קבוצת הגיל הפגיעה ביותר היא בין הגילאים 18-44, אולם לעיתים מדובר בגילאים צעירים עוד יותר. בשנים האחרונות ניתן לראות כיצד המודעות לנושא עלתה, וזאת בשל מפורסמים רבים אשר סיפרו בפתיחות כיצד אובססיית הניקיון משפיעה על שגרת החיים, היחסים בתוך המשפחה ועוד. חשוב לציין כי במידה ואובססיית ניקיון אינה מטופלת, היא עלולה להחמיר לכדי מצב של דיכאון וחרדות, ועל כן אם אתם עונים על הקריטריונים מומלץ לפנות לטיפול בהקדם.

מהו הטיפול בעבור אובססיבית ניקיון?

הטיפול האפקטיבי ביותר היום הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי המבוסס על שינוי של דפוסי המחשבה השלילים, והפיכתם לחיובים. נוסף לכך, הטיפול מתמקד בטכניקות לצורך זיהוי של מצבי דחק, ובהתאם לכך יצירה של דפוסי התנהגות חדשים ומקדמים. מדובר בתוכנית פרטנית הכוללת גם חשיפה מבוקרת למצבי הדחק, ובהתאם לכך עצירה של ההתנהגות האובססיבית הפוגמת בשגרת החיים כמו גם מבזבזת זמן ואנרגיה. חשוב לשמור על סבלנות, להכיר את המצב ולקבל אותו ובהתאם לכך ליצור בסופו של דבר איכות חיים – לצד ההפרעה.

נגישות