הכללים לעיצוב חלל קטן

ניצול נכון של המקום בחלל קטן הוא הגביע הקדוש של מעצבי פנים. לא משנה אם אתם מתכננים לעשות את זה בדירה או בבית, יש כמה כללי מפתח שאסור לוותר עליהם

עיצוב פנים בחלל קטן מציב אתגר משמעותי. ראשית, העיצוב נדרש לשלב בין היבטים פונקציונאליים ואסתטיים. במדינה שבה 41% מהאוכלוסיה מתגוררת בצפיפות של מעל נפש אחת לחדר (נכון לשנת 2010), עיצוב פנים משפיע ישירות על איכות החיים. שנית, לאורך השנים השתנה משמעותית סגנון המגורים המועדף של צרכן הדיור הישראלי. קבלני בניין מעדיפים היום לבנות דירות בנות מספר גדול יותר של חדרי שינה, אך לא כולם יודעים כיצד לנצל את המסדרון, המבואה או שאר החללים הקטנים ברחבי הבית.

מצבע ועד רהיטים: כך תנצלו כל פינה

אפשר לגרום לחלל להיראות גדול ומרווח אם משתמשים במראות ובצבעים בהירים. משחקי אור וצל ושילוב תאורה טבעית ומלאכותית גם הם נמצאים בארגז הכלים של מעצבי פנים, כשלצידם מדפים או מתלים ליצירת פינות שימושיות. מומלץ לבחור רהיטים שיכולים לתפקד בתור מקום אחסון ולהרוויח אחסון סמוי. ניתן לעשות את זה בקלות עם הדומים נפתחים, מיטה עם ארגז מצעים, ספה נפתחת למיטת אורחים ושולחן קפה עם מגירות.

בשלב הבא של עיצוב החלל בדירות קטנות שמים דגש על הסלון. זה חדר בעל משמעות מיוחדת, כי משתמשים בו גם לצרכים אישיים וגם לטובת אירוח. מרחב ציבורי בסלון כולל בדרך כלל את הסלון, את המטבח ואת פינת האוכל. הדרך הטובה לעצב את החלל היא ליצור סלון בצד אחד, להציב אי טלוויזיה במרכז ולהפנות למטבח בצד השני. פני הספה ועמדת הבישול צריכים להיות עם הפנים זה לזה כי כך חשים את המרחב. אחרי כל זה מומלץ לעבור לשלב הפרקטי של רכישת ביטוח דירה כדי למנוע אובדן כספי במקרה של נזק לנכס או לתכולה.

השימוש בגוונים מונוכרומטיים מומלץ למשרדים ודירות מגורים. זו טכניקת צביעה שיוצרת אחידות ואשליה, מטשטשת גבולות ומעניקה תחושת חמימות. ספקטרום הצבעים המומלץ כולל גווני לבן, אפור ובז'. עוד ניתן לשלב אלמנטים דומיננטיים אבל כאלה שלא תופסים הרבה מקום, כמו כריות צבעוניות, ציור או צילום ורהיט בצבע קיצוני המנוגד לכל שאר האלמנטים בחלל הפנים. בכל מקרה, הכלל הכי חשוב הוא לשמור על סדר ולא להעמיס על החלל גם בבית עם ילדים או תינוקות.

מה הקשר בין עיצוב פנים ושוק הנדל"ן?

כללי המפתח לעיצוב חלל פנים קטן עולים בקנה אחד עם מגמות בשוק הדיור הישראלי. אם בוחנים לעומק את הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלים שבשנת 1976 היו דירות בנות 5 חדרים רק 4% מכלל הדירות שבנייתן הסתיימה, לעומת 55% בשנת 2012 . יחד עם זאת, הסיבה לכך עשויה לבלבל את הצרכן הפשוט: בתחילת שנות ה-90 נקלטו עולים ממדינות חבר העמים ונבנו דירות קטנות מאלו שלפני גל העלייה. כיום הדירות משמשות להשכרה וחלקן עברו הסבה למשרד. בנוסף, הבנייה למגורים עדיין מתאפיינת בהתחזקות המגמה של בנייה לגובה. יש יותר בנייני מגורים רבי קומות, אך רוב הדירות הן בבניינים של 1-4 קומות ובמספר של 3-4 חדרים בלבד.

לסיכום, עיצוב פנים הוא תחום רחב ומגוון מכפי שנהוג לחשוב. מגמות בעיצוב פנים מושפעות מתהליכים חברתיים ויש להן גם השלכות על איכות החיים של הציבור. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בעיצוב חלל קטן, לשים לב לשילוב בין פונקציונאליות ואסתטיקה ולא לשכוח לנצל את יתרונות הביטוח.

נגישות