בנייה חדשה – התחדשות עירונית

אחת הסיבות שאנשים רוצים לקנות דירות יד שניה היא צורת הבניה הישנה, הנוחה והמרווחת. להבדיל מדירות חדשות שנבנות בשנים האחרונות בבניה הישנה ובעיקר באזור המרכז זכו הדיירים לדירות רחבות בעלות תקרות גבוהות, רצפות מצוירות, הול כניסה, כיווני אוויר נוחים ועוד.

ריהוט לגינה

הבניה החדשה מתרכזת בגורדי שחקים ושכונות מגדלים שגם להן יש יתרונות, אך חלוקת הדירות שונה לחלוטין. כחלק מתהליכי ההתחדשות העירונית וכניסת חוק התמ"א – חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. מבנים רבים זוכים לשיפוץ וחיזוק המבנה תוך הרחבת הדירות והוספת קומות עליונות לבניין.

במה שונה הבניה החדשה ?

הבניה החדשה שמה 2 דגשים מרכזיים בבניית מגדלי המגורים. הדגש הראשון הוא המרחב הפרטי – המרחב הפרטי מתייחס לחלל הדירה. החלל הפרטי והמשפחתי בו כל דייר מייצר את עולמו ואת התא המשפחתי שלו. במקרה זה יש את יסודות המבנה. אך כל דייר יכול לתת את הטאץ' העיצובי והאישי שלו. המרחב הציבורי – המרחב הציבורי מכליל את מעטפת הבניין, גינת הבניין, לובי הכניסה, חניה משותפת ויוצא בזה. כאן מוכתבת על ידי אדריכל הבניין צורתו וגודלו בהתאם לשטח הבניין והתאמתו לסביבת המגורים.

לאחר שדיברנו על שיפוץ וחיזוק המבנה על ידי תקן תמ"א 38 שהחל לראות אור בשנות האלפיים. הגיע הזמן לראות מהי בעצם התחדשות עירונית ולמי מייחסים אותה.

פינוי ובינוי

ההתחדשות העירונית היא שם נרדף לפרויקטים של פינוי ובינוי. פעולות אלו לרוב מבוצעות בשכונות מוחלשות או ישנות מאד כך שהשיפוץ לא יהיה יעיל וכדאי לבנות את השכונה מחדש. לרוב התושבים מקבלים פיצוי כספי או מגורים חלופיים והם חוזרים לשכונתם המחודשת לאחר מספר שנים. הרעיון בהתחדשות העירונית הוא החייאת אזורים מוחלשים על ידי אוכלוסייה צעירה המגיעה למבנים החדשים ולרוב הכפלת יחידות הדיור. כמו לשכונות מגורים הוחלט לאפשר פרויקטים של פינוי ובינוי לבתים בודדים והוא מכונה – תמ"א 38/2.

מה הדיירים מרוויחים?

בפרויקטים רבים של תמ"א 38 וחיזוק המבנים, הקבלן מקבל הזדמנות להוסיף 2-3 קומות לבניין ולמכור את הדירות החדשות שבבעלותו. בתמורה, עליו לשפר את הדיור הנוכחי, חוזק המבנה והתנאים עבור הדיירים הגרים בבניין. כחלק מפרויקטים אלו מקובל לתת לדיירים את התוספות הבאות: ממ"ד כחדר נוסף (הרחבה לדירה), מעלית, שיפוץ מעטפת הבניין וחיזוקו, שיפוץ ועיצוב חזית הבניין גינה, לובי ואינטרקום. לכל אלו מתווספת גם מרפסת שמש. מרפסת השמש בבניה החדשה הפכה לתו תקן וחלק מבוקש בדירות חדשות. גודל המרפסות וההרחבה של הדירה משתנה בהתאם לשטח הבניין והיתרי העירייה לפרויקט. דיירים רבים דורשים ואף מקבלים עוד סכום כסף מכובד לשיפוץ פנימי של חללי הבית, המרצפות, המטבח והשירותים. תוספת נכבדה נוספת היא כמובן שיפוץ חדר המדרגות, החלפת דלתות הבתים כדי ליצור מראה אחיד ועוד. נראה שבתהליך של שיפוץ הבניין ופרויקטים של תמ"א כולם מרוויחים – הדיירים והקבלנים.

המאמר באדיבות: GardenSale ריהוט למרפסת

נגישות