כיום, ניתן לעצב מטבח כמעט בכל סגנון שרוצים, לתכנן כל פרט בדקדקנות, לבחור חומרי גלם יוקרתיים, מעודכנים בטכנולוגיות חדישות- אך כל זאת יורד לטמיון אם סגנון העבודה והפעולות הבסיסיות אשר צריכות להתבצע לא יתאימו לעיצוב. אז כיצד מתכננים את המטבח בצורה הנכונה ביותר, וכיצד מביאים לידי ביטוי את כל הצרכים בתור קווים מנחים לתכנון העבודה? להלן מספר רעיונות מועילים לעבודה נכונה ויעילה:

תכנון מטבח

שרטוט

אם אינכם מעוניינים בשיפוץ כללי ומלא למטבח, ההמלצה היא לשרטט על נייר את המידות החדשות של המטבח. בדקו מהם האורך והרוחב של חלל המטבח מקיר אחד עד לקיר האחר, וסמנו נקודות עוגן בשרטוט : דלת כניסה, צנרת, נקודות חשמל, מיקום חלונות. במידה והנכם מעוניינים בשיפוץ כולל, חשבו האם אתם מעוניינים לשמור על המבנה של המטבח הישן שלכם. במידה ולא, חשבו מה תהיו מעוניינים לשפר/ לשמר.
בישול, קירור וניקיון

ישנם מעצבים אשר קוראים לאלמנטים הללו "השילוש הקדוש" כיוון שמדובר על מרחב אשר מגדיר את התחום שבו שלוש הפעלות הנפוצות ביותר שלכם במטבח- נישול, קרור ונקיון באים לידי ביטוי. בפועל, על מנת להביא זאת לידי ביטוי בתכנון המטבח, יש לוודא כי המרחבים שבין הכיריים, הכיורים, משטח העבודה והמקרר יהיו סבירים. לעיתים, מטרים ספורים בין אזור לאזור יכול להיראות לנו כשלוי, אך אלמנט זה יכול להכפיל את התנועה שלכם במרחב המטבח ובעצם לגרום לחוסר נוחות ובזבוז זמן במהלך השהייה במטבח.

משטחי עבודה

כאשר מתכננים שיפוץ למטבח, חובה לחשוב על העדפת מיקום משטח העבודה. בניית משטח עבודה הצמוד לצד המקרר הוא רעיון טוב כיוון שכך תוכלו להקל על פעולת הנחת מצרכי הקניות ופריקתם. בנוס, מבטח עבודה לצד כיריים נחשב גם הוא למיקום אסטרטגי וטוב, כיוון שכאשר תצטרכו לשלוף מאפה מהתנור, יהיה נוח אם לצידכם יהיה משטח פנוי. לפי כמות המשטחים השמורים לעבודה תוכלו למקם בצורה חכמה יותר גם את מוצרי החשמל שברשותכם המשמשים לעבודה יומיומית במטבח.

בחירת כיורים

רוב הכיורים למטבח עשויים בימינו מחרס, נירוסטה או מחומר הנקרא קוורץ. לכיורים למטבח מנירוסטה יש מראה תעשייתי בוהק ולעיתים מעצבים אוהבים להשתמש בהם דווקא מחוץ להקשר התעשייתי ולספק מראה מחוספס יותר. כיורים מקוורץ הם חזקים במיוחד וקלים לתחזוקה. כיורים מחרס מוכרים לנו מהבית הפשוט והטוב. החדשות הטובות הן שגם כיורים מחרס ניתן להשיג היום בעיצובים מרעננים ויוצאי דופן. בלי קשר לחומר ממנו עשויים הכיורים, כדאי עדיין לזכור את התפקיד הפשוט לשמו הם קיימים: היגיינה אישית, שטיפת ידיים ורענון הפנים.
הפנתיאון של תכנון המטבח

לאחר שמדדתם וחישבתם את כלל האלמנטים של נוחות העבודה בהליך תכנון המטבח, הגיע הזמן לעבור לחשיבה על קווי המתאר, אשר מהם ייגזר עיצוב החלל כולו. בדרך כלל, על בסיס הפריסות הבסיסיות הללו- נעשים רוב עיצובי המטבח, ולכן ישנה חשיבות גבוהה בהכרת כל האלמנטים הללו, ובהערכה מוקדמת מה יתאים למאפייני המטבח שלכם.

נגישות