כשמחיר למשתכן הופך לבדיחה מוצאים דירה למכירה בראש העין

כשנכנס משה כחלון לתפקיד שר האוצר לאחר בחירות 2015, היתה לו מטרה אחת, להוזיל את מחיר הדיור בישראל. טענתו היתה שאין דבר אשר משפיע יותר על יוקר המחייה של הישראלים כמו מחירי הדיור, ולראיה הטענה שבשביל לרכוש דירה בישראל צריך למעלה מ-100 משכורות בשכר ממוצע. דבר שאף זוג לא יכול להגיע אליו ללא משכנתא ועזרה מההורים.

אחת התוכניות הראשונות שכחלון יצר בתור שר האוצר ודחף לביצועה היא מחיר למשתכן. הרעיון היה פשוט, המדינה תוציא מכרזים לקבלנים אשר יסכימו לבנות דירות במחירים זולים, וזוגות צעירים יתחרו עליהן בהגרלות שונות. טענתו של כחלון היתה, אם הקבלנים יבנו הרבה ובזול, ייכנסו דירות חדשות לשוק, ההיצע יגדל, הביקוש יפחת והמחירים ירדו.

כל זה היה יפה על הנייר, הבעיה היא שלא היה פיקוח מחמיר על הקבלנים וכך הבטחות לדירות של 4 חדרים הפכו לדירות של 3 חדרים, ובתים עם שני כיווני אוויר, הפכו לבתים עם חלונות בצד אחד בלבד, שלא נדבר על עיכובים ואיחורים בתוכניות. כל זה גרם ללא מעט זוגות, לוותר על הזכייה שלהן ולחזור לחפש דירות בשוק החופשי. לכן יכולנו למצוא גידול ניכר בחיפוש דירות למכירה בערים שונות, בין היתר חיפוש אחר דירה למכירה בראש העין, פתח תקווה וערים נוספות במרכז הארץ ובפריפריה הקרובה אליה.

מדוע משתלם יותר לחפש דירות בשוק החופשי

כשאנחנו מחפשים דירה למכירה בראש העין, למשל, סביר להניח שנשלם מחיר יקר יותר מזה שבמחיר למשתכן, אך זה עדיין ישתלם לנו יותר. ראשית,אנחנו יכולים לחפש בין דירות חדשות לדירות יד שנייה ושלישית למכירה, כלומר המבחר הוא לא מצומצם כפי שזה נראה. שנית, כשקבלן מציע דירה למכירה בראש העין או בכל מקום אחר, הוא חייב לבנות אותה בסטנדרטים מסוימים, אחרת, קהל הרוכשים לא ירצה לקנות ממנו אותה.

לעומת זאת, במחיר למשתכן, כפי שאנחנו יכולים לראות, הקבלנים קיבלו הבטחה שהם יכולים לבנות בזול, בשביל שיבנו מהר ויוכלו למכור בזול, מה שאומר שאין שום פיקוח, לפחות לא פיקוח מחמיר, על הבנייה, וכך הבטחות שקיבלו המועמדים לרכישה, התבדו. צריך לקחת בחשבון, שקבלנים אשר מציעים נכסים למכירה במסגרת רגילה, מתחייבים על פרק זמן מסוים, בדיור למשתכן אין התחייבות כזו, מה שאומר, ייתכן מאוד שהזוגות שזכו בהגרלות, ימשיכו לחכות לדירות עוד זמן רב. מה שכמובן יעלה להם לא מעט כסף במהלך השנים.

לשמחתם של זוגות אשר מחפשים דירה למכירה בראש העין או במקומות אחרים, יש לא מעט שכונות חדשות שנבנות כעת, גם אם מדובר במחירים גבוהים מזה שהיו לפני עשר שנים, הרי שעדיין מדובר על היצע לא קטן שאפשר לבחור מתוכו את הנכס המועדף לרכישה, בין אם זה בתוך העיר או בשכונות חדשות בשולי העיר.

נגישות