חשיבות התאורה על עיצוב החדר

בית המגורים וכמותו גם בית העסק, צריכים להיות מעוצבים תוך שימת לב להיבטים של נוחות, אווירה, מראה, תחושה וכמובן – גם פונקציונאליות. חלק חשוב מאיכות העיצוב והתאמתו לצרכים הספציפיים נשענת על בחירה נכונה באמצעי תאורה. לאמצעי התאורה השונים יש יכולת להביא לשינוי ואף למהפך של ממש בעיצוב החדר ולכן – גם אנשי מקצוע ומעצבים ממליצים לתת את המקום המגיע לה בעיצוב החדרים השונים (וכן גם להשגת אפקט כולל, הוליסטי, של כל החדרים גם יחד).

אפקט של גודל

כאשר רוצים להתאים לחדר זה או אחר אמצעים שונים של תאורה לבית, חשוב להתייחס בראש ובראשונה למהותו של החדר וגם לגודלו. ישנם אמצעים שנועדו מייסודם להאיר את המטבח ויש כאלה שיתאימו יותר לחדר האורחים, יש אמצעים שיעשו עבודה טובה בחדר הילדים ויש כאלה שמעוצבים בצורה מתאימה יותר למסדרונות, פינות אוכל, פינות עבודה וכדומה.

חשוב לזכור – תאורה מעוצבת יכולה לתרום לא רק מעצם העיצוב היפה, שמוסיף ממד של אסתטיקה, חן ויופי. המיקום הנכון, הקרבה או הריחוק מהתקרה או מהכתלים וכמובן עוצמת האור יכולים ליצור אפקט של גודל או לחילופין – הקטנה. כך, בחירה פשוטה, לכאורה, יכולה להוסיף תחושה של מרווח נשימה, תחושה של בית גדול יותר, תחושה של חדר מורחב, תחושה של פתיחות נפלאה.

אפקט של הדגשה

מלבד היכולת של גופי תאורה להביא לכך שהחדר המעוצב יהיה יפה ובעל תחושה של מרחב, יש לה פונקציה עיצובית נוספת. באמצעות בחירה מותאמת, של גוף תאורה, של מיקוד, של הטיית האור לכיוון כזה או אחר, ניתן להדגיש היבטים שונים בחדר או בריהוט, וזאת באופן מיוחד. ניתן גם לנקוט בגישה הפוכה של תאורה שנועדה להסב את תשומת הלב מכיוון אחד לכיוון אחר.

עיצוב חדר מגורים באמצעות התאורה הנכונה יכול להדגיש שולחן מיוחד. תאורת צד או תאורת קיר יכולים להדגיש פריט אסתטי בחדר, תאורת חדרתמונה מיוחדת, קישוט מיוחד. יש הסבורים שמוטב, בחדר מרכזי, לבחור גם כמה וכמה גופי תאורה שיטילו אור וצל בצורה מיוחדת, מרשימה וייחודית.

האפקט האומנותי

רעיון עיצובי לא פחות חשוב שניתן להשיג באמצעות בחירה בתאורה הנכונה היא יצירת אפקט אומנותי באמצעות גופי תאורה ונורות מעוצבות ואסתטיות. גם בחדר הילדים, למשל, וכן בחדר ההורים, ניתן להשקיע הרבה מאוד מחשבה בעיצוב פנימי והתאמה לצרכים, לאופי, למבנה עצמו. גופים תלויים ומרהיבים או לחלוטין כאלה שצמודים לתקרה, ספוטים ואפילו מנורות עומדות יכולים להיות סתמיים או לחילופין – מעוצבים לעילא.

לסיכום הדברים – אדריכלים ומעצבי פנים מסכימים שיש כיום מקום לעצב את חדרי הבית והעסק תוך שימוש בגופי תאורה מותאמים, יפים, אסתטיים ונאים. שימת לב ליכולת התאורה להגדיל או לצמצם, למקד את תשומת הלב ואף לתפקד כיצירה מעוצבת בפני עצמה תסייע ליצירת מראה מוקפד ומושקע יותר.

המאמר נכתב באדיבות אקסקלוסיב תאורה

נגישות